Kami adalah dari keturunan Allahyarham Hj Othman B. Abdullah (14 November 1995) dan Allahyarhamah Hjh Mariyam Bt Hj Alus (15 April 2004). Kami berasal dari Kampung Merlimau, Melaka. Mempunyai 10 orang adik beradik - 3 lelaki dan 7 perempuan dan 10 menantu. Jumlah keseluruhan cucu ialah 44 (termasuk Allahyarhamah Nursyarfina Bt M. Ali Akbar dan Allahyarhamah Farah Bt M. Latifi). Lelaki berjumlah 19 org dan perempuan 25 (23 yg ada). 12 org telah mendirikan rumahtangga menghasilkan 9 orang cicit (6 lelaki dan 3 perempuan).

Jumlah keseluruhan ahli keluarga kami pula ialah seramai 82 orang... dan akan bertambah bila-bila masa dari sekarang.



Sunday, December 21, 2008

Budak-budak Seremban Khatam Qur'an

Alhamdulillah, setelah menjalani bimbingan mengaji secara intensif selama hampir dua bulan, pada 23 Zulhijjah 1429 bersamaan 21 Disember 2008 anak-anak kita di Seremban iaitu Anis Farhana, Izzul dan Raihan telah berkhatam Qur'an serentak di Maahad Ummu Aiman, beralamat 1003 Taman Sri Pulai 3, Temiang, Seremban. Berikut adalah gambar-gambar peristiwa bersejarah itu.

Ini bunga telur ciptaan Mak Chik Awin. Malam tadi Pak Chik dan Mak Chik beli bunga-bunga tu di Dataran Senawang sedang saya menunggu kawan-kawan (sila tengok blog saya ni.

http://maarofkassim.blogspot.com/2008/12/sessi-teh-tarik-bulanan-disember-2008.html

Mak Ngah pulak bijak. Tak payah susah-susah beli bunga telur. Bagaimana? Dia gunakan semula koleksi bunga-bunga telur yang didapati selama ini dari kenduri-kenduri kahwin orang lain. Itu sebab bunga telur ini berbagai warna. Semua orang kena belajar dari Mak Ngah ni.


Ini dia backdrop untuk acara ini.


Ibu-ibu.



Bapa-bapa.


Sususan bunga-bunga telor. Orang Negeri Sembilan panggil sekumpulan bunga telur sebagai 'panco'. Jadi panco-panco lah ni.


Mereka bersedia untuk berkhatam.


Anak-anak perempuan menuggu giliran.


Giliran Anis berkhatam.


Ini giliran Izzul pula.

Oh ya, Raihan tidak dibenarkan membaca oleh kerana masalah remaja.

Semua sudah membaca. Sekarang mereka berdoa.


Anak-anak lelaki pula membaca doa. Izzul buat apa tu?


Anis menerima sijil Khatam Qur'an dari Ustazahnya.


Giliran Raihan pula. Minta maaf gambar kurang jelas. Mungkin gambar dari Pak Cik Ishak lebih jelas.


Izzul dengan sijilnya.

Mereka begambar dengan kakitangan Maahad ini selepas acara selesai.
Adalah diharapkan banyak lagi institusi mengadakan kursua mengaji Qur'an dan seterusnya mengadakan upacara berkhatam seperti ini.

2 comments:

Anonymous said...

anis,izul n raihan.. tahniah!! Caiyokk..

Anonymous said...

wahhaaa..bagusnye mereka ini..